Perjalanan IUI ke 2

Assalamualaikum dan salam sejahtera…

Agak lama dah saya tak menulis di blog ni. Hari ni tergerak nak luahkan perasaan di sini berkaitan proses IUI ke-2 yang sedang saya jalani sekarang.

Sebelum memulakan IUI ke 2 ni period saya dah lewat 8 hari dari kebiasaan. Namun belum rezeki kami untuk menimang cahaya mata Miss P muncul juga… memang agak sedih masa tu sebab sangat mengharap ada berita yang positif namun saya pasrah ketentuan Allah.

Last IUI saya buat pada bln April 2017 (Perjalanan IUI Pertama SueNalda… Part 1). Sekarang dah masuk bulan September 2017. Terlalu banyak halangan nak buat IUI. Cuti panjang juga antara faktor IUI tak dapat dibuat sebab LPPKN tutup dan appoinment hanya boleh dibuat dari hari ke 2 hingga ke 5 period. Tahun ni pula byk cuti bersambung jumaat dan isnin dan masa sebelum tu lah Miss P nak datang😢😢😢

So, bila dah period tu saya call lah LPPKN Jalan Raja Laut untuk buat appoinment. So pada CD4 (6/9/17) saya diminta datang ke LPPKN. Kali ni jumpa Doktor dia bagi saya ambil clomid untuk 5 hari seperti sebelum ini. Namun ubat suntikan kali ni Doktor ubah dan tambah dosage. Sebelum ni saya ambil Gonal 75 iu. Kali ni saya diberi ubat suntikan Puregon 100iu. So kos untuk semua ubat adalah RM512.30. Bagi pen suntikan kena bagi deposit RM100. Selesai guna kembalikan dan LPPKN akan masukkan dalam akaun kita. So sediakan no akaun untuk proses refund nanti dan make sure simpan resit dan kembalikan pen suntikan tersebut.

So suntikan Puregon kali ni setiap kali suntikan adalah sebanyak 100iu. Dibuat secara berselang bermula 7/9/12, 9/9/12 & 11/9/12. Kali ni adinda saya Syafinaz yang baru menamatkan pengajian dalam bidang perubatan yang mengambil tugas Mr. Hubby membuat suntikan pada sy. Menggunakan pen ni jarumnya sedikit besar dari yang sebelum ini.

Dr menjangkakan sekiranya telur yang saya hasilkan nanti menepati ukuran dan bilangan yang dikehendaki proses IUI ke2 saya akan dijalankan pada Jumaat 15/9/17. So sebelum tu pada hari ni 13/9/17 saya menjalani ultrasound TVS tu. Proses sama jer spt sebelum ini. Namun keputusan scan yang dilakukan amat menyedihkan. Kali ni hanya ada 3 telur. Dan hanya 1 telur jer yang besarnya mengikut ukuran yang dikehendaki iaitu sekurang2nya 19mm. Satu lagi hanya 12mm dan satu lagi mmg kecil dan Dr. Kata tiada harapan. Masa tu Allah jer yang tahu bertapa sedihnya hati ini. Terfikir juga adakah telur saya makin berkurangan? Tapi tiada jawapan untuk persoalan itu kerana hanya Allah yang mengetahuinya.

Bagi proses TVS hari ni saya hanya bayar RM30.

Disebabkan keputusan pembesaran telur tidak seperti yang dijangkalan Dr. Minta saya habiskan suntikan puregon yang berlebih dan datang semula pada 15/9/17 untuk sekali lagi melakukan TVS dengan harapan telur yg berukuran 12mm tersebut membesar dan telur yg sudah cukup besarnya terus ada dan x hilang.

Sekarang hanya berserah pada Allah agar perjalanan IUI ke2 ini dipermudahkan dan pada 18/9/17 sy boleh meneruskan proses IUI. Seandainya tiada telur yg membesar proses IUI ke2 tidak akan dapat dijalankan.

Pohon yg membaca doakan urusan saya dipermudahkan. Sekian dulu coretan kali ini…